myTaste.se
Resor Grekland, Lesbos

Bildbomb från Lesbos - Grekland

God kväll! Nu har jag varit frånvarande igen, och det beror på att jag och två kollegor varit på ön Lesbos i Grekiska övärlden. En fantastisk ö som jag rekommenderar er att åka till! Grönt och vackert och inte så turistiskt som andra grekiska öar. Vi var där på en utbildning via ett EU-företag som heter Eduglocal, och vi fick lära oss hur man kan arbeta med globala frågor i skolan på en lokal nivå. Jättespännande och intressant.
 
Lesbos är ju en av de öar som tar emot flest flyktingar just nu pga närheten till Turkiet, och just migration var en sak vi fick lära oss mer om. Vi fick också besöka hamnen i Mytilene där flyktingarna samlas i väntan på en båtbiljett till fastlandet. Jag blev oerhört berörd av att gå där och kämpade mot gråten när vi stod vid Läkare utan gränsers tält. Där fanns en mamma med sin 4 dagars bebis som blivit sjuk och snabbt måste åka till akuten. Vad dessa människor går igenom kan vi inte föreställa oss. Usch vad det var jobbigt att gå där, och jag var samtidigt så oerhört tacksam för det jag har här hemma.
 
Jag måste också nämna maten. Alltså herregud vad jag åt under den här veckan. Vi hade med oss en lokalguide som visade olika lokala tavernor och där serverades typiskt grekisk mat. Det var så gott så jag trodde jag dött och hamnat i himlen! 
 
Imorgon är det jobb igen, och nu ska allt jag lärt mig implementeras i vardagen i skolan.
Hotellet vi bodde på. Magiskt vackert!
Vi var på besök i en skola som hade ett bibliotek med en magnifik samling böcker. Den äldsta var från 1400-talet!

Här ser man hur nära Turkiet ligger (det som syns i fjärran).
Flyktingarna bor i tält (i bästa fall) i hamnen. I värsta fall bara på en kartongbit...
Läkare utan gränser.
Tvätt som hänger på tork.
Ett gäng killar spelar fotboll. Det var förlösande att höra dem skratta och stoja.






Vi var på besök till något som heter "Petrified forest" som är en skog som begravdes av aska efter ett vulkanutbrott för ca 20 miljoner år sedan, och kol-molekylerna i trädet byttes ut mot mineraler i askan, vilket gjorde att trädet blev förstenat. Det ser ut som trä, men är sten. Hur häftigt som helst! Man kan t.o.m. se årsringarna på vissa träd.
I naturhistoriska muséet fick vi testa på en jordbävningssimulator som används av grekerna för att lära sig hur man ska agera vid en jordbävning. Det var lite läbbigt att sitta där när de simulerade skalvet i Japan 2011 med en magnitud på ca 9 på Richterskalan.
Mer förstenade träd ute i en nationalpark.
Månsken över Medelhavet. Vi kvällsbadade här. Underbart (men lite kallt).

Gryningen över Medelhavet på väg mellan Lesbos och Athen. Så vackert!
#1 - - Paulina:

SV: Ja, men visst är det så! OCh där har du helt rätt- fikonen och valnötterna! Har du även testat mandlar? Helt annan smakupplevelse än de man köper i butik i Sverige!

//nouw.com/100kitchenstories

Svar: Nej vi testade aldrig mandlar. Jag köpte däremot med mig en stor påse torkade fikon hem, en helt annan smak än de man köper i Sverige!
Nina

#2 - - Linda:

vilka fina bilder:D

Svar: Tack snälla du! :)
Nina