myTaste.se

"Den bästa dieten är den du slipper tänka på"

God morgon, solstrålar.
 
Inatt har jag fått sova lite bättre, tack och lov. Det var så behövligt när jag nu sov så dåligt igår. Det känns som jag ständigt går omkring med ett sömnunderskott, och den enda gången jag tar igen det är på sommarlovet. Då kan jag ligga i soffan och ta en powernap om jag är trött på eftermiddagen (vilket jag alltid blir), och jag behöver inte tänka på jobb och annat som stressar upp mig. Nu är det bara 7 veckor kvar på terminen, och de kommer gå så rasande fort!
Imorse läste jag en så bra artikel i DN, "Den bästa dieten är den du slipper tänka på"När man vill gå ner i vikt och få en bättre hälsa så ser man en massa dieter och annat som lovar en "quick-fix". Senast imorse såg jag en reklam på facebook som skrev att "mamman gick ner 20 kg på en månad med dessa mirakelpiller". Yeah right! Vi överviktiga är väldigt sårbara och går alldeles för lätt på dessa "mirakelkurer" för vi vill ju helst gå ner alla dessa kilon på nolltid. Helst över natten så vi vaknar upp morognen efter, smala, friska och starka. Been there, done that. Vad vi måste tänka på är ju att vi fått vår övervikt över lång tid, och då kommer det ta tid att bli av med övervikten också. Det finns ingen quick-fix whatsoever. Det är hårt arbete över lång tid som gäller.
 
Men det viktigaste som jag tycker, och som framkommer av artikeln ovan, det är att man måste sluta med dessa dieter (jag tänker typ fruktbantning, piller, flygvärdinnemetoden och liknande ensidiga svältkurer) som kanske ger resultat på kort tid, men man ger snabbt upp och övergår till vanlig mat igen och så är viktökningen där som ett brev på posten (i dessa dagar är väl kanske det en dålig liknelse när posten ska dra ner sin service och annat, men jag hade inget bättre att ta till...). Allt handlar egentligen om en livsstilsförändring! Jag måste förändra mitt liv. Det är jobbigt, ja, men nödvändigt. Jag måste inse att min kropp reagerar med att samla på sig överflödig energi med resultatet att jag blir överviktig, och om jag inte vill se ut så resten av mitt liv så måste jag förändra min livsföring. Men vad behöver jag göra? I artikeln står att träning har egentligen ganska marginell effekt på viktnedgång, vilket jag hört tidigare. Träningen ska föras in i det dagliga livet för att det ger positiva effekter på hälsan! Vi blir starkare, vi blir piggare, vi får starkare skelett (vilket är bra särskilt för oss kvinnor som har lättare att få benskörhet med åldern), vi får bättre syreupptag och vi blir (faktiskt) gladare och mer positiva av träning pga att våra "må-bra-hormoner" endorfiner släpps lös av träning och motion. Men motionen ger som sagt sällan ett resultat på vågen. Däremot ger det resultat på måttbandet, vilket är en helt annan sak.
Artikeln belyser att många dieter är väldigt strikta med vad du får/inte får äta. Den har många regler och många förmaningar. Jag tycker det är intressant att se på olika forum hur stämningen kan bli rent av hätsk om någon skulle våga sig på att avvika från dieten. Särskilt har jag sett detta på LCHF-forum där det kan bli väldigt tråkig ton om någon försöker tänja på gränserna och ifrågasätta. Jag har själv ätit enligt LCHF och jag kommer ihåg att jag kände mig helt värdelös om jag inte åt slaviskt enligt de strikta rekommendationerna. Samma sak med viktväktarna. Jag följer ett viktväktarforum på facebook, och där kan det bli riktigt dålig stämning om någon ifrågasätter något. Jag har själv gått ur viktväktarna eftersom jag anser att deras nya program inte riktigt passar mig och min livsföring. Jag vill inte leva med tanken att jag måste bokföra allt jag äter och få dåligt samvete om jag skulle få för mig att äta något som går "utanför mallarna" och ständigt gå omkring och tänka "kan jag äta det här" (jag återkommer med den tanken i ett annat inlägg längre fram). Jag vill kunna känna att jag kan äta allt, men inte alltid. DET är en sund livsföring för mig. Att jag ska kunna äta lite (med betoning på lite) godis eller chips, att få dricka mitt rödvin till maten, att få äta en klick bearnaisesås till grillat, att få njuta av en smaskig efterrätt... Det vill jag få göra, men bara jag begränsar det till max 1 dag/vecka! Om man inte får njuta av det goda i livet, då missar man en hel del tycker jag. Livet blir ganska torftigt om jag inte får njuta av god mat och god dryck, och det måste få finnas utrymme för det i mitt liv. 
 
Vad vi anser är rätt väg för oss, det är förstås väldigt individuellt. Om man behöver de strikta reglerna för att kunna begränsa sig själv så är det bra för den personen. Det viktigaste är att vi för in de nya reglerna i vårt liv så vi kan få en hållbar förändring på lång tid, inte en quick-fix. Många lever ju enligt LCHF eller Viktväktarna resten av livet, och det är ju toppen! Huvudsaken det är en förändring för livet och att man mår bra av det. För mig funkar det dock inte alls med regler och förmaningar. Jag måste ha ett flexibelt sätt att få äta, och det har jag nu vilket jag mår bra av.
 
Man brukar säga att "alla blir salig på sin tro" och så måste det få vara. Det viktigaste är inte HUR du gör, det är ATT du gör. ATT du faktiskt jobbar för en bättre hälsa på lång sikt (och kort sikt förstås), det är din stora vinst. Inte HUR du tar dig till ditt mål. Det är individuellt och så ska det vara. Vad som funkar för mig funkar kanske inte för dig. Huvudsaken är att du hittar DIN väg till hälsa. DET är din vinstlott! 
Alla bilder lånade från Internet
#1 - - Anonym:

Bra sagt! Tjoho, inspo till tusen! <3

Svar: Tack tack gumman. <3
Nina