myTaste.se

Löpstilen

Något jag har märkt när jag är ute och "lufsar" är att det har så stor betydelse för löpningen vilken hållning jag har i kroppen. Jag läste någontans för länge sedan att man ska tänka att man har en femkrona mellan skinkorna som man ska hålla fast, då spänner man rumpan och skjuter fram höften på ett sätt som är bättre för löpningen. På ett annat ställe läste jag att man ska vara "lång, lätt och snygg", vilket jag tyckte var ett bra råd. Att sträcka på sig och samtidigt sänka axlarna gör stor skillnad för mig i alla fall. Jag märker att löp- (lufs-)steget blir lättare och att andningen blir lättare. Jag har generellt en dålig hållning med kutrygg sedan tonåren, så det här är en utmaning för mig att sträcka på ryggen, men det går åt rätt håll!
Jag fick ner tiden lite idag också, men det har nog mest att göra med att jag värmde upp hemma innan jag gav mig ut, så jag behövde inte så mycket tid i början att gå för att värma upp kroppen. Jag gick en bit, men ändå mycket kortare äv vad jag brukar göra, så där kapades tiden lite. Ska nog fortsätta göra så, då kan jag ju starta löpningen nästan direkt.


Ignorera dubbelhakan och den galna blicken, pretty please...