myTaste.se

Mina räddare i nöden

Vissa dagar rids jag av en enorm sötsugsmara. Jag går och sniffar i skåpen och föreställer mig hur gott det skulle vara att äta något av det goda som finns i våra skåp, eller hur enkelt det skulle vara att svänga ihop något sött och gott att äta, med följden att jag njuter i stunden men rids av en ännu värre mara efteråt när jag inser vad jag gjort. Förvisso lever jag utan pekpinnar, så om jag skulle äta något som innehåller mycket raffinerat socker och fett och annat onyttigt (men gott) så skulle jag inte känna mig deppig, utan jag skulle mest bara bli arg på mig själv att jag tillät mig att äta så mycket som jag förmodligen skulle göra. Jag har svårt att begränsa mig själv när det kommer till godis och nötter. Jag kan lätt trycka i mig en påse lösgodis på rekordtid och folk hinner nog inte reagera innan jag har proppat i mig ett par rejäla nävar salta cashewnötter. Det säger bara swosh så är det borta. Det är det här beteendet som jag måste komma till bukt med, för det är det som ligger till grund för min övervikt.
 
Så vad gör jag när "det stora suget" kommer över mig? Jag har två räddningslinor. Den ena är dadlar. Den andra är äpplen. 
Stora, härliga medjooldadlar. Dyra så in i *piiip*, men så värt priset. De smakar himmelskt, som kola ungefär (med lite god vilja) och två dadlar är tillräckligtför att stilla mitt sötsug.

Stoooora, fina dadlar. Mmmm.

Min fika idag i solen. 2 medjooldadlar och en kopp kaffe. Behöver inte mer än så.

Min andra livlina är äpplen. Jag tar ofta ett äpple efter maten som "efterrätt" då känner jag mig inte så sugen att gå lös i skåpen och leta något gott att avsluta middagen med.

En annan livlina som jag har är faktiskt te. På kvällarna brukar jag bli väldigt sugen på något gott, och om jag gör en god kopp pukka-te så klarar jag mig faktiskt bra. Just nu kör jag deras "relax-te" som är riktigt gott och gör gott så jag blir lite trött på kvällen innan jag ska sova. Perfekt.
 
Vad har ni för livlinor som håller er flytande när suget kommer över er?
Denna bild lånad från Pukkas hemsida.
 
Nu har jag druckit min kopp te och ätit mina dadlar, så nu ska jag ta och lägga mig och hoppas att jag kan sova bättre inatt.