myTaste.se
Choklad, Desserter, Glutenfritt, Sött och gott Choklad, Chokladpraliner, Jordnötssmör, Nyttigt

Chokladpraliner med snickerstouch - gott att starta helgen med

God kväll, fina du.
 
Imorgon är det fredag, och sista dagen inför sportlovet! Gud så skönt med en veckas lov! Det behövs nu. Jag är så trött och sliten, även om det inte är som förra jobbet, då var jag så stressad att jag knappt visste vad som var fram och bak på mig själv. Så är det inte nu, men det ska ändå bli väldigt skönt att få SOVA!
 
Ni som också har lov nu eller väntar på lovet som kommer snart kan väl passa på att göra de här ljuvliga pralinerna! Söta, chokladiga och så saltet som bryter av så underbart mot det söta. Mmm! Gör er själva en tjänst och gör dessa, ni kommer inte bli besvikna! Jag lovar! Säger som Leif Mannerström i reklamen: "Det är ju jag som gjort receptet". Haha. 

Ca 20 st
 
100 g choklad av bra kvalitet (minst 70%)
1 msk kokosolja
3/4 dl jordnötssmör utan salt
2 msk dadelsirap
 
Till dekoration:
Flingsalt
 
Bryt chokladen i småbitar i en liten kastrull eller en värmetålig bunke och smält i vattenbad. Blanda i kokosoljan, jordnötssmöret och dadelsirapen. Häll smeten i formar och strö över lite flingsalt. Ställ in i kylen minst 1 timme. Låt dem stå kallt till servering eftersom de smälter snabbt i rumstemperatur och blir svåra att ta ur formarna.