myTaste.se
Bröd, Glutenfritt Baka, Bröd, Frallor, Glutenfritt, Morotsfrallor

Glutenfria morotsfrallor

Goooood morgon på er, vackra människor därute.
 
Idag är det måndag igen. Hurra! Fast jag är hemma med sonen som är fortsatt sjuk med ont i halsen. Suck. Vilken månad! Det heter ju inte Vabruari för inget. Nåja, jag får väl tillfälle att jobba litegrann då med planeringen av mina kurser och det är ju inte fy skam det heller.
 
I helgen bakade jag ett nytt bröd, morotsfrallor, som blev galet goda. De smakar faktiskt BRÖD! Lätta och luftiga och inte sådär kompakta som de blivit tidigare när jag bakat frallor. Då har jag gjort på bakpulver, och det blir verkligen inte samma sak. Jästa bröd blir så himla mycket bättre. Dock måste man komma ihåg att glutenfria degar jäser inte lika mycket som degar på gluten-mjöl, och de ska vara kletigare än "vanlig" bröddeg annars blir brödet torrt och tråkigt när det är gräddat. Man får ha blöta händer när man hanterar glutenfri deg så den inte fastnar på händerna. Men förutom det så är vinsterna så många fler med bröd utan gluten, tycker jag. Magen mår så mycket bättre, och det gör mig glad.
 
Den här degen räcker till 15-20 frallor beroende på hur stora frallor du vill ha. Jag gör ganska små så jag inte äter för mycket då jag jobbar lite med vikten också... Originalreceptet är från Nillas bakbok, men jag gjorde om det en del så det passade min smak och utefter de mjölsorter jag vill ha i. T ex så är det bovetemjöl i originalreceptet och jag är inte överdrivet förtjust i bovete (men jag håller på att lära mig att bli van vid smaken). Jag tog teffmjöl istället. Mycket godare tycker jag.




För ca 15-20 frallor
25 g jäst
7 dl fingerljumt vatten
2 msk olivolja
2 äggvitor
1 msk flytande honung
2 tsk salt
200 g rårismjöl
150 g teffmjöl
50 g fullkornsmajsmjöl
50 g potatismjöl
15 g nyponskalsmjöl
25 g fiberhusk
2 stora morötter
 
Blanda ut jästen i vattnet tillsammans med oljan, äggvitor och honung i en bunke. Blanda de torra ingredienserna för sig och vispa sedan ner i degvätskan. Vispa ordentligt med elvisp eller degblandare i någon minut. Skala och riv morötterna och blanda ner dem i degen. Strö lite mjöl på degen och låt den sedan jäsa övertäckt 1-1½ timme tills den blivit ca 50% större.
Dela degen i 15-20 bitar och rulla dem med fuktade händer utan att knåda. Lägg dem på bakplåtspapper och låt jäsa ca 40 minuter till, till ca 30% större storlek. Skär snitt i bröden och strö valfritt mjöl över (jag hade rismjöl). Grädda i mitten av ugnen i 225 grader ca 30 minuter. Ta ut bröden och låt svalna ordentligt.
 
Ostmacka. Så sjukt gott! Helglyx med fet prästost och smör. Mmmmm!



Eller så gör man som jag gjorde idag: mandelsmör och skivad banan. Hur gott?!
 
Fritt från: gluten och mejeriprodukter.