myTaste.se
Desserter, Glutenfritt, Sött och gott Glutenfritt, Semla

Glutenfria semlor

God kväll alla sköningar.
 
Hoppas ni haft en fin fettisdag. Jag har just avnjutit en glutenfri semla, och det känns gott i magen (och själen). Den här bullen bakas på bakpulver, och jag var tvungen att byta ut lite av mjölerna eftersom jag hade för lite rismjöl. Då fick jag ta mer majsmjöl istället. Maken och dottern smakade också dessa semlor, och de tyckte att de var ok. Mitt omdöme då? De smakade bättre än de luktade, för de luktade starkt av kokosolja. Jag hade velat ha mer kardemumma i också, jag tog för lite. Nästa år ska jag testa ett recept med jästa bullar istället. De här var lite för stabbiga för min smak. Receptet har jag hämtat från Nillas bok Baka glutenfritt, och jag uppger originalreceptet eftersom mina semlor blev lite annorlunda pga nödlösningar...
10-12 st
2½ tsk kardemummakärnor
50 g kokosolja eller smör
3 ägg
500 g valfri rumstempererad mjölk (jag tog havremjölk)
135 g rårörsocker (jag tog en knapp dl agavesirap)
½ tsk salt
60 g potatismjöl
20 g pofiber
2 tsk xantangummi
100 g majsmjöl
240 g rismjöl
1½ msk bakpulver
20 g finmalet psylliumfrö
1 ägg till pensling
 
Stöt kardemumman i en mortel. Smält kokosoljan/smöret och låt svalna något. Vispa samman ägg, mjölk, socker, kardemumma och salt i en bunke eller degblandare. Tillsätt fettet och blanda. Blanda ihop de torra ingredienserna för sig och vispa ner dem i degvätskan. Deg som innehåller xantangummi behöver köras i degblandare med insats för kaksmet eller med elvisp. Fortsätt vispa ett par minuter tills du har en slät, klibbig deg. Låt svälla 15 minuter. Forma degen till 10-12 runda bullar med fuktade händer och placera på plåt med bakplåtspapper. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 18 minuter tills de är gyllenbruna. Ta ut och låt svalna helt på galler.
 
Mandelmassa
inkråm från bullen
färdigt mandelmjöl eller mandel som man maler i kvarn
agavesirap
havremjölk
 
Blanda ihop och smaka av. Jag ger inga mått, utan här får man smaka sig fram hur man vill ha det. Var dock försiktig med mjölkmängden. Börja med någon msk och öka på allt eftersom beroende på hur lös du vill ha mandelmassan. Lägg mandelmassan i hålet i bullen. Vispa valfri grädde och smaksätt med agavesirap och vanilj och klicka/spritsa på bullen. Lägg på locket och pudra med florsocker.