myTaste.se
Frukost, Glutenfritt, Mellanmål, Sött och gott Bröd, Frukost, Glutenfritt, Mellanmål, Nyponskalspulver, Nyponsoppa, Nyttigt

Nyponsoppa och glutenfritt bröd med banan och mandelsmör

God kväll fina du.
 
Hoppas du haft en underbar dag. Jag är SÅ trött så jag svimmar nästan, men jag ska bara skriva det här blogginlägget innan jag hoppar i säng. Jag skulle egentligen ha gått på spinningpass idag, men mitt knä vreds nog till på dansen i måndags så jag har haft ont hela veckan. Gå i trappor har varit pest och pina, så jag tänkte att det kanske inte är det bästa att ge mig på ett spinningpass med ett ont knä. Ska ta och träna lite i helgen istället. Gym på lördag och förhoppningsvis yoga på söndag (har ställt mig i kö och hoppas få plats).
 
Imorgon är det fredag. Inte klokt vad veckorna går fort! Bara en vecka till så är det sportlov! SÅ efterlängtat! Ska sova, träna, laga mat och koppla av.
 
Något som jag brukar göra till frukost lite då och då, det är nyponsoppa. Det är så sjukt gott och påminner lite om barndomen då mormor gjorde nyponsoppa på egna nypon. Nu har jag inga egentorkade nypon, men nyponskalspulver funkar bra det med. Snabbgjort och mättande. Till det hade jag mitt glutenfria bröd som jag gjorde i helgen (recept HÄR), och på det hade jag mandelsmör och banan. Den kombon är suuuupersmarrig! Jordnötssmör och banan är också asgott på macka.
För en (stor) portion nyponsoppa:
½ dl nyponskalspulver
4 dl vatten
½ msk potatismjöl
2-3 msk Sukrin gold
½-1 krm vaniljpulver
1 tsk lucumapulver
 
Blanda ut potatismjölet med det kalla vattnet i kastrullen. Se till att det inte finns några klumpar. Blanda sedan ner resten av ingredienserna och vispa ihop så det är slätt och klumpfritt. Koka upp och låt koka en halv minut. Häll upp i en stor kopp och drick. Om man vill ha dricktemperatur direkt så kan man koka upp halva mängden (2 dl) vatten i kastrullen med övriga ingredienser, och när soppan är kokad så fyller man på med 2 dl kallvatten och vispar om ordentligt. Lagom temp direkt. Så brukar jag alltid göra, för jag har inte tid att vänta på morgonen att det ska bli lagom varmt.
 
Vill man lyxa till det ordentligt så kan man tillsätta ½ dl vispad valfri grädde blandad med vanilj. DET är mums!