myTaste.se
Bröd, Frukost, Glutenfritt, Mellanmål, Smoothie Blodapelsin, Nypon, Smoothie

Smoothie med nypon och blodapelsin

God morgon sunshines!
 
Vilken härlig söndagmorgon! Strålande sol och krispig luft, i alla fall här i södra Stockholm. Hoppas ni alla har lika fint väder och att dagen bjuder på härligheter ute i solen.
 
Igår gick vi ut på långpromenad med familjen i området. Jätteskönt att vara ute och gå när både sonen och maken legat däckade i magsjuka under veckan. Hu! Är glad att jag klarade mig undan med lite bubblig mage bara. Jag brukar sällan och aldrig bli magsjuk, utan dt brukar stanna vid bubblig mage och illamående. Nu klarade jag mig undan illamåendet också, så jag är tacksam. Hursomhelst så var vädret ute helt underbart igår med klarblå himmel och 4 plusgrader så vi var ute i över 2 timmar. Det blev en liten fikapaus på ett litet lokalt fik i Hökarängen som har jääääääättegoda hälsobollar med nötter, torkad frukt och kakao som jag tog. De kör med huvudsakligen ekologiska ingredienser, vilket jag tycker är väldigt bra. Förra året beställde vi dotterns studenttårta därifrån, gjord på helt ekologiska råvaror som vi blev väldigt nöjd med. Riktigt fin och god var den!
Uter och går på Skogskyrkogården. Där är det vackert och rofyllt att promenera.

Eftermiddagssol i Hökarängen på väg hemåt. Så himla fint och det kändes att våren var på väg.
 
Imorse gjorde jag en smoothie på ekologiska blodapelsiner som håller på att bli gamla. De är torra i skalet, men jättesaftiga inuti. Till det tog jag lite nypon, eftersom jag tycker att nypon och apelsiner är så gott ihop.
1-2 blodapelsiner (mina var så små så jag tog 2)
1 liten ekologisk banan
1 msk nyponskalspulver
½ krm vanilj
½ tsk lucuma
½ tsk camucamu
2 dl kolsyrat vatten
 
Skala apelsinen/apelsinerna och ta bort kärnorna. Skär i mindre bitar och tillsätt resten av ingredienserna. Mixa ihop och smaka av. Ev kan man behöva lite mer sötma om apelsinerna är syrliga. Ekologisk honung eller agavesirap är gott att tillsätta som sötning.
 




Till smoothien åt jag mina glutenfria morotsfrallor (recept HÄR) med mandelsmör och lite dadelsirap drizzlat över.