myTaste.se

11 tips för att gå ner i vikt

God morgon sunshines.
Har ni alla sovit bra i natt? Jag har faktiskt sovit rätt hyfsat med tanke på mina bihålor, så idag mår jag rätt skapligt. Hurra! Nu kommer förhoppningsvis den här dagen gå lite bättre än gårdagen.
 
I morse när jag satt och slösurfade på facebook så kom jag över en länk som jag tyckte var lite intressant. Jag är med i en viktminskningsgrupp där vi peppar varandra till framgång, och någon hade delat den här länken med 11 tips för att gå ner i vikt. Länken hittar du HÄR, men jag kommer skriva om tipsen i kortkort form för den som inte orkar läsa hela.
 
 

1. Ät mindre (försäkra dig om att du gör det också)

Det handlar om att vi ska göra medvetna val vad vi stoppar i munnen.

  • Sluta dricka kalorier (läsk, juice etc)
  • Gör medvetna val när du handlar
  • Ha inte onyttig mat hemma
  • Skippa alla sötsaker i en månads tid
  • Unna dig vid ett fåtal tillfällen
  • Sov ordentligt
  • Ät inte framför tv:n
  • När vågen stannar av - se över kaloriintaget

2. Styrketräning

Här erkänner sidan att de är fitnessinriktade så det är klart att de är lite subjektiva, men styrketräning är bra vid viktnedgång för att kompensera den muskelförlust som blir under en viktnedgång.

3. Välj en kosthållning/diet som du kan hålla

Oavsett om det är LCHF, Atkins, 5:2 eller Paleo. Det ska vara hållbart i längden. Vi vill ju att viktnedgången ska vara för alltid, och då måste vi hitta en kosthållning som vi känner oss bekväma med.

4. Ät mycket protein

Ger en bra mättnadskänsla och hjälper till att bygga upp musklerna.

5. Långsamma kolhydrater

Att man ska hålla isär socker från fullkornsbulgur. Det är skillnad på kohydrater och kolhydrater, och för en bra viktnedgång så ska man välja bra kolhydrater som råris, fullkornsbulgur osv.

6. Bra fetter

Vår kropp behöver fett, och bra fettkällor är t ex olivolja, avocado och fet fisk.

7. Gör en mental omställning

Det viktigaste av allt, den mentala biten. Vår motivation. Annars är det lätt att våra ursäkter tar över kämpaglöden, och det måste vi undvika. Vi måste vinka adjö till vår gamla livsstil om vi inte vill hamna i övervikt igen. Ett bra citat: "Men hälsofördelarna och livskvaliteten som du vinner på en livstilsförändring är värt mödan."

8. Balla inte ur för att en dag går dåligt

Om vi tar en bulle på fikat så är hela dagen förstörd. Nej! Det är den inte. Acceptera att du ätit bullen och gå tillbaka till den vanliga kosthållningen igen.

9. Använd ätardagar om det hjälper dig mentalt

Dieter kan vara påfrestande, och om man har en hel dag eller bara en måltid när man får äta vad man vill, så är inte det hela världen. Fast om man har en ätardag ska ska de inte infalla så ofta, ju färre desto bättre viktnedgång. Sedan är det guld värt att få äta vad man vill en måltid eller en hel dag, så det går att skapa utrymme för det.

10. Skapa långvariga vanor som överförs till vardagen efter avslutad viktnedgång

När vi nått vårt viktmål så ska vi hålla vikten. Då måste vi se över våra vanor och behålla de mer hälsosamma vanorna och beteendena. Det som vi tar med oss från vår viktnedgång är det vi ska behålla även i den nya vardagen, t ex äta havregrynsgröt till frukost, promenera istället för att ta bilen osv.

11. Träna

Träning hjälper till vid viktnedgång, oavsett vilken träningsform man väljer. Den bästa träningen är den som blir av.

 
Jag får säga att jag håller med om allt i artikeln i varierande grad. Det viktigaste tycker jag är att se till att skapa nya vanor och inse att man måste förändra sig för resten av livet. Det går inte att köra en diet ett tag och så går man ner sina kilon, och när man nått sitt mål så är man tillbaka i sina gamla vanor igen. Tro mig, jag som gått på hart när varenda diet som finns (och funnits), vet att det enda hållbara är att ändra allt från grunden och fortsätta hålla på med de nya vanorna. Det är det som är min utmaning nu, att ändra vanorna och försöka bibehålla dem.
 
Hur tänker ni kring de här tipsen?