myTaste.se

Bra att tänka på inför helgen och eventuella "avåkningar"...

Ja, nu är det lördag igen. En dag då många (inkusive jag själv) njuter av det goda livet har att erbjuda i form av mat. När jag slutade på mitt gamla jobb så fick jag en drös fina ostar, kex och marmelad eftersom de vet att jag älskar ost. Det är en av mina svagheter. En god, smakrik ost med lite hemgjord fikonmarmelad och ett glas Rioja eller Amarone och jag är i himlen. Ikväll ska vi äta lite ost, kex, päron och marmelad. Jag är inställd på det och kommer försöka anpassa resten av maten efter det (alltså att jag inte äter en massa sås till middagen t ex). 
 
Vi gör alla våra vuxna val, men ibland så sätter sig den lilla djävulen på våra axlar och trugar oss att äta mer än vad vi tänkt från början. Då gäller det att skaka av den där lilla djävulen, resa sig upp och inse att hälsoresan inte är förstörd för en onyttig kväll. På vissa sidor har jag till och med sett att man bör unna sig en ätardag någon gång ibland, något jag skrev lite om HÄR, för att det gynnar viktnedgången att inte bara längta, utan faktiskt få njuta också. Något jag tycker är otroligt viktigt. Det här är ju en resa för mig där jag ska ändra mina onyttiga hälsovanor till nyttiga sådana, och om jag aldrig får njuta av livets goda (vin och ost tex), då skulle jag ge upp snabbare än jag kan säga fredagsmys.
 
Så summan av kardemumman: har du kört i diket i helgen, kliv upp på vägen igen på måndag (eller söndag) och styr mot ditt mål! Ligg inte kvar i diket och sörj över att du inte följde vägen, utan upp igen och åk!