myTaste.se
Choklad, Desserter, Frukost, Glutenfritt, Lunch eller middag, Mellanmål, Vegetariskt Choklad, Fruktsallad, Mugcake, Muggkaka

Chokladmugcake med tropisk fruktsallad/Chocolate mugcake with tropical fruitsalad

 
God morgon på er, fina människor.
 
Idag är det vår! Eller i alla fall så har vi gått in i mars och det är ju en vårmånad för oss på norra halvklotet. Bara ordet VÅR får mig att rysa av välbehag. För mig andas ordet löften, hopp och positiva tankar. Vi får väl hoppas att den meteorologiska våren snart är här också. Enligt SMHI så är definitionen på vår när temperaturen ligger mellan 0-10 plusgrader 7 dagar i följd. I Stockholm brukar den komma runt 16 mars, så det är bara några veckor dit! Woohoo! I Malmö brukar våren komma 22 februari, i Östersund 11 april och Kiruna 1 maj (källa SMHI). Dottern berättade att hemma hos hennes pappa (som bor här i södra Sthlm, inte så långt från mig) så har de fått snödroppar i trädgården! Det är riktigt vårigt tycker jag när snödroppar och tussilago börjar dyka upp.
 
Ni som bor söderut, har ni sett några vårtecken än? 
 
Idag är det ännu en fin dag med sol (men stora moln börjar rulla in nu), så vi får väl se vad vi hittar på, sonen och jag. Jag är så sjukt trött så jag vill bara ligga på soffan och läsa och vila hela dagen. Men ut ska jag i alla fall en stund, så får vi väl se. Det är så härligt att låta solen lysa i ansiktet och man känner hur kroppen suger i sig energin. Så välgörande den här tiden på året.
 
Till frukost i morse blev det en mugcake. Har inte gjort det på länge, men nu blev jag riktigt sugen på en chokladig mugcake, och så fick det bli.





Choklad-mugcake
½ banan
1 ekologiskt ägg
1 dl havregryn (vill du ha helt glutenfritt ta "rena" havregryn)
1 tsk ekologisk kakao
1 krm vanilj
1 tsk dadelsirap
½ tsk bakpulver
kokosolja att smörja muggen med
 
Mosa bananen och blanda ihop med övriga ingredienser. Blanda ordentligt så det inte blir några klumpar av kakao eller bakpulver. Häll i den smorda muggen och kör i micron i 1½-2 minuter på full effekt beroende på hur stark micro du har.
 
Stjälp upp kakan på en tallrik och medan den svalnar så gör du en snabb fruktsallad på ½ banan, lite tinad mango (eller färsk om du har det) och passionsfrukt. Blanda ihop och servera till din mugcake. 
 
Det här är verkligen en underbar start på dagen. Så mätt och belåten nu. Hoppas din dag blir underbar!
#1 - - yelling timber:

Såg vintergäck idag i alla fall, i stockholm. =) men det är nog det enda vårtecken jag sett här... och solen förståss! =)

Svar: Åh vad härligt! Jag har inte sett något alls hittills. Förutom solen då som sagt. :D
Nina