myTaste.se

Best homemade nutella ever!

Sweet lord vad gott det här var! Hemgjord nutella! Jag är galet förtjust i Nutella, och det påminner mig dels om när vi bodde i Spanien och åt deras motsvarighet till Nutella (som jag nu inte kommer ihåg vad den hette) till frukostmackorna. Jag slungas också tillbaka till mitten/slutet av 80-talet då jag hade en kille i Belgien. De brukade till lunch äta färskt bröd från bageriet med ett tjoooockt lager Nutella på. Herregud så gott och så sliskigt. De gillade verkligen det, och helst skulle det vara lite chokladströssel på också. De chokladälskande belgarna förnekar sig aldrig, haha. Jag klagade inte, för gott var det. Nyttigt? Inte det minsta.
 
Jag har tänkt ett tag på att göra egen nutella, och nu passade jag på när jag ändå är ledig. Jag säger bara en sak: den här nutellan går inte ihop med min viktresa. Den här kommer jag äta skedvis ur burken.
 
For my foreign readers: the recipe translated into English in the end.

 




För en burk:
200 g ekologiska hasselnötter
2 msk ekologisk kakao
½ tsk vaniljpulver
2 msk agavesirap
1 msk dadelsirap
ca 1 dl rapsolja
 
Rosta nötterna i ugn, 175 grader i ca 10-15 minuter. Håll koll så inte nötterna bränns! Låt dem svalna lite och lägg dem i en bakduk. Gnugga nötterna så skalen lossnar. Det gör inget att skal kommer med, jag hade ungefär 1/4 av nötterna med skal på då jag rostade dem för lite så skalen inte lossnade så lätt. Lägg nötterna i en mixer och mixa dem till ett fint mjöl. Stanna mixern ofta och skrapa ner från kanterna. Mixa gärna tills det börjar bli smörigt, men det tar ett tag (jag orkade inte vänta så länge då mixern tjurade lite). Blanda ner överiga ingredisenser och smaka sedan av med ev mer sötning. Om den blir för fast, tillsätt mer olja tills du är nöjd med konsistensen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
In English:
200 g organic hazelnuts
2 tbsp organic cocoa powder
½ tsp pure vanilla powder
2 tbsp agave syrup
1 tbsp date syrup
about 1 dl rapeseed oil
 
Roast the nuts in the oven (175 degrees C) for 10-15 minutes. Don't burn them! Let them cool for a while then put them in a clean kitchen towel and rub most of the skins off. Put the nuts in a blender or food processor and blend for about 5 minutes. Stop the processor now and again to scrape down the nuts from the inside of the bowl. Add the rest of the ingredients and continue blending. Add more sweetener if you want, and add more oil if you want a smoother texture.
 
Enjoy!