myTaste.se
Choklad, Desserter, Glutenfritt, Raw, Sött och gott Chokladbollar, Nyttigt

Nyttiga chokladbollar/ Healthy, no-bake chocolate balls

God kväll, fin.
 
Håhåjaja. Idag var det första dagen på jobbet efter sportlovet. Men det kändes bara bra. Jag trivs så bra på jobbet, så det var inte alls samma måndagsångest som jag hade på gamla jobbet. Imorse klev jag dessutom upp typ 10 minuter tidigare för att köra ett par solhälsningar. Det gick bra, förutom mina ömma baksidor av låren som fortfarande gör ont, men det viktigaste var att jag kände mig så mycket lugnare, starkare och piggare efter bara 5 minuters yoga på morgonen.
 
Som tröst för er (och oss) som avslutat sportlovet, och som godis för er som nyss påbörjat sportlovet så kommer här ett recept på mina goda, nyttiga chokladbollar. 
 
In English:
First day at work after one week off. It felt good though, I like my work so I don't have that "monday-anxiety" that I used to have in my previous work. Today I started my day with 5 minutes of yoga, I did Sun Salutation and I'm surprised of how much calmer, stronger and more alert I was, only after a few Sun Salutations!
 
As a reward for you all this Monday, you can make these wonderful, healthy chocolate balls. Recipe at the end.
 
 
 
För ca 25 bollar:
1 dl osaltade cashewnötter
1 dl mandelmjöl
100 g ekologiska dadlar
100 g torkade, ekologiska aprikoser
½ tsk vaniljpulver
1 msk kakao (gärna raw)
2 msk kallt kaffe
1 msk kokosmjöl
 
kokosflingor att rulla i
 
Mixa cashewnötterna. Lägg ner frukten och mixa igen. Lägg ner resten av ingredienserna och mixa tills smeten gått ihop. Rulla till bollar och vänd dem i kokosflingor. Ställ kallt en timma.
 
Njut!
 
------------------------------------------------------------------------
About 25 balls
1 dl naturel cashew nuts
1 dl almond flour
100 g organic dates
100 g sundried organic apricots
½ tsp pure vanilla powder
1 tbsp cocoa powder
2 tbsp cold, brewed coffee
1 tbsp coconut flour
 
flaked coconut for decoration
 
Mix the nuts in a blender/food processor. Add the fruit and mix again. Add the rest of the ingredients and mix. Roll the mixture into walnut-sized balls and roll them in flaked coconuts. Put in the fridge for an hour.
 
Enjoy!
 
#1 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

Svar: Ja, de är jättegoda! Testa. :)
Nina