myTaste.se

Kan nog vara det godaste jag gjort.

God kväll på er, lördagsfirare. Hoppas ni har haft en ljuvlig dag. Själv har jag och familjen kollat tavlor på förmiddagen. Maken är med i en konstförening på jobbet, och en gång/år lottar de ut olika konstverk som tavlor, keramik och figurer. Vi gick hela familjen och tittade på konsten för att se vilka vi tycker vi kan ha hemma. Roligt att se hur oeniga vi var, men vi lyckades ena oss till slut vilka vi tyckte var fina och vilka som vi inte ville ha.
 
Kvällen ägnades åt att riva tapeter i vardagsrummet. Inte det roligaste direkt, men vi jobbade tillsammans hela familjen och då blir det roligare, tillsammans med musik som poppade i radion och en gin/tonic. Då kan man göra hur trista saker som helst.
 
Till lördagsgodis idag gjorde jag så otroligt goda bollar! Alltså seriöst, det här måste vara det godaste jag gjort i hälsosamt godis någonsin! Så nu sitter vi och tittar på The Amazing Spiderman och njuter av bollarna. Jag kan inte NOG betona hur goda de är, så gör dem nu! Jag kan inte sluta äta dem, så goda är de. Lakrits, kakao och söta dadlar och lite crunch från nötter... Det kan inte bli bättre än så.





För ca 12 bollar
10 färska, ekologiska dadlar
3/4 dl saltade cashewnötter
½ dl torkad mango
2 msk solrosfrön
1 msk ekologisk kakao
1 msk ekologisk lakritspulver
1 tsk vaniljpulver
1 msk kokosmjöl (Aman Prana)
 
Kärna ur dadlarna. Mixa nötterna en stund, men inte så det blir mjöl utan det ska vara lite bitar att tugga på. Lägg ner dadlarna, mangon och solrosfröna och mixa en stund tills det blir väl blandat. Blanda ner lakrits, kakao och vanilj och mjölet så konsistensen blir bättre så det går att rulla bollar. Rulla dem i en blandning av kakao och lakritspulver och kyl ett par timmar.
 
Ät och njut!