myTaste.se
Bröd, Glutenfritt Bröd, Glutenfritt, Teffmjöl

Glutenfritt bröd på teffmjöl

God söndag, vacker!
 
Men visst är det underbart att vakna upp til en dag med sol som skiner! Nu har den tyvärr gömt sig bakom lite moln, men det är i alla fall LJUST ute! Åh, detta ljus som är så uppiggande! Vi har varit utomlands på julen de senaste tre åren, men inte nu i julas. Och vilken skillnad jag märker på min ork! När vi varit utomlands så har jag fått ladda batterierna med sol och värme, och då blir vintern så mycket lättare att uthärda. I julas var vi i norrland, och även om vi hade en mysig och härlig jul (förutom ett skadat finger med akutmottagningsbesök som följd) så känns det verkligen i orken. Jag är så trött och slut och orkar mindre än de år jag varit utomlands. Nåja, vi ska åka till Grekland i maj, så det ser jag verkligen fram emot. Det är skönt att tänka på det nu när det är grått och slaskigt vinterväder ute.
 
Igår gjorde jag ett glutenfritt bröd som blev riktigt lyckat. Det smakar verkligen som vanligt bröd (tycker jag). Jag är en riktig brödmänniska, så för mig är det viktigt att brödet smakar gott och har en bra textur. Svampigt eller stabbigt bröd är inte gott. Det här brödet blev helt perfekt. Dock kräver det lite tid att göra, så rusta dig med tid och börja baka. Inspirationen till brödet hittade jag i Nillas bok Baka glutenfritt, men jag gjorde om receptet lite utifrån vad jag hade hemma.
För ett stort bröd.
25 g jäst
7 dl fingerljummet vatten
200 g teffmjöl*
200 g rismjöl
50 g fullkornsmajsmjöl
50 g fiberhusk
1 msk kokosolja
1 msk agavesirap (eller honung)
1 tsk salt
½ tsk brödkrydda
 
Gör så här:
Lös jästen i vattnet. Lägg ner kokosoljan och låt den smälta i vattnet. Häll i agavesirapen/honungen. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner. Rör om kraftigt en stund och låt sedan stå och svälla 10-15 minuter. Rör om igen eller knåda i bunken och häll degen i en jäskorg (nu hade jag tyvärr ingen så jag jäste direkt i bunken). Jäs 1-1,5 timme på varm, dragfri plats. Degen ska bli ca 30-50% större. Värm upp ugnen till 225 grader (jag har varmluftsugn och hade 200 grader). Stjälp upp degen sedan på en smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda ca 80 minuter. Ta ut och låt svalna helt innan man skär upp brödet. Viktigt att låta glutenfritt bröd svalna helt innan man skär i det, annars kan det vara lite kletigt.






Till frukost blev det mackor med liiiiite bregott, ost, tomat och svart salt. Herregud vilken underbar söndagfrulle!
 
*teff är ett sädesslag som odlas framför allt i Eritrea och Etiopien. Det är naturligt glutenfritt och är rikt på bland annat zink, järn och magnesium.
#1 - - Jessica:

Så gott med nybakat bröd som man har gjort själv! :)

Svar: Hej Jessica. Ja, det är bland det bästa som finns. Doften är helt underbar, och så vet man ju vad som finns i det. ;)
Nina