myTaste.se
Allmänt, Smoothie Lucuma, Lucumapulver, Smoothie

Morgonsmoothie med lucumapulver

Ett gott tips inför morgondagen. Gör en smoothie. Du kan verkligen blanda i vad som helst i den. Det är sällan det misslyckas, och du kan verkligen proppa ner dina favoritfrukter/bär tillsammans med mjölk, kvarg, yoghurt, vatten, kokosolja, nötsmör, kryddor, grönsaker, torkade bär, nyttiga pulver... Vad du vill helt enkelt. Det är bara din egen fantasi som sätter gränsen.
 
I den här smoothien använde jag mig av lucumapulver som är en pulvriserad frukt, och pulvret innehåller flera vitaminer, mineraler, fiber och antioxidanter. Det kan användas som extra sötning, men jag tycker inte att det är SÅ pass sött att man kan byta ut socker rakt av mot lucuma. I stället tycker jag att det kan användas som smakförstärkare, och det har en smak av sirap som är jättegod i smoothies t ex. Det här är helt klart ett nyttigare alternativ till andra sötningsmedel. Och nej, jag är inte sponsrad. Jag ger bara ett tips på något jag provat och gillar! Du kan läsa mer om lucuma HÄR och HÄR
 
Imorse mixade jag ihop lite blandade grejor jag hittade i skåpen. Jättegott och fräscht, och tillsammans med ett kokt ägg så blev det 6 propoints. Jag höll mig mätt ända till lunch.


För ett glas:
2 dl valfri mjölk (jag tog havremjölk)
1 liten banan
1 dl frysta jordgubbar
1 tsk jordnötssmör
1 tsk lucumapulver
1 nypa vaniljpulver
1 msk gojibär
1 msk chiafrön
 
Mixa ihop allt och låt gärna stå en stund så chiafröna hinner svälla lite.