myTaste.se
Vegetariskt Linsgryta

Linsgryta med smak av Jordanien

God kväll.
 
Hoppas ni haft en bra dag, allihop. Själv har jag suttit med jobb hela dagen (och kvällen) förutom en stund då jag körde ett yogapass från youtube. Jag håller på att testa mig fram med olika yogakanaler på youtube så vi får väl se vad jag fastnar för till slut.
 
Till lunch (och middag) idag blev det min underbara linsgryta med smak från Jordanien. När vi var där så köpte vi en kryddblandning som är helt fantastisk. Jag minns inte allt han stoppade i, men kanelstång, muskot och peppar minns jag. Han hade i typ 10 olika kryddor, och det är så galet gott att ha i grytor och till marinerat kött om man vill ha en lite annorlunda touch.


I min gryta fräste jag lök och tärnad morot en stund i olja och kryddblandningen så smakerna kommer fram. Jag tillsatte krossade tomater, soja, buljongtärning, chilisås, en rejäl slurk rött vin, vitlök, salt och peppar. När det kokat ihop lite tillsatte jag förkokta gröna linser, förkokta vita bönor, förkokta skärbönor, en drös osaltade cashewnötter och en drös russin och lät allt bli varmt. Till det råris som kokas i buljong. Mmmmm!
 
Kanelsmaken är väldigt tydlig i kryddblandningen, och det blir väldigt gott med sötman från russinen (det är nog godare att ha torkade aprikoser men jag hade inga hemma). Längtar till lunchen imorgon då jag ska äta den igen.