myTaste.se

Rutiner - åh, härliga rutiner!

God förmiddag! Eller nä, det har ju hunnit bli eftermiddag till och med! Hmm... Har suttit med jobb hela dagen, så jag har inte hunnit med i tanken hur mycket klockan hunnit bli egentligen. Haha. Jaja.
 
Nu har jag i alla fall rättat en drös med examinationer, och det känns i huvudet. Man blir så otroligt trött av att läsa alla dessa sidor med text, men samtidigt så berikande när man ser hur otroligt kloka de är, mina elever. Att få sätta ett A på en uppgift, det är inte ofta det händer, men NÄR det händer, så svävar jag på moln. Jag är lika glad som om det vore JAG som fick ett A, och jag hoppas den här eleven blir glad också. Så skönt att ha möjligheten att sitta hemma en dag och rätta när jag inte har lektioner. Det är guld värt så jag lättare kommer ikapp och slippa bli störd hela tiden som jag annars skulle bli på jobbet.
 
Imorse var det dags för mammografi igen. Gaaahhhh! Jag verkligen ogillar det, milt sagt. Det gör så ONT, men det var en jättesnäll sköterska så det gick bra ändå.Tur det finns så man kan upptäcka i tid om det är något galet.
Det om detta. Nu till något helt annat.
 
Något jag tycker är så skönt med vardagen är att få komma tillbaka till rutinerna igen. Att få starta dagen med ett stort glas citronvatten och en stunds yoga, det ger mig en styrka att klara av dagen som jag inte trodde fanns innan. Jag har märkt att rutiner påverkar mig jättemycket. Jag älskar att åka iväg till andra ställen, men mina morgonrutiner blir rubbade och dagen blir inte lika bra. Jag ska nog försöka ta med mig yogamattan kanske hädanefter när jag ska någonstans så jag kan starta dagen med lite yoga. Nu kan jag väl göra det utan matta förvisso. Att göra lite andningsövningar och stretchövningar kan jag göra ändå, men det känns mer som min rutin när jag får veckla ut min rosa matta och göra mina övningar på den.
 
Jag märkte verkligen av när jag var uppe i norr hur min kropp påverkas negativt av att det inte är som vanligt. Jag sov sämre, jag hade huvudvärk nästan varje morgon och jag kände mig svullen och plufsig. Det har att göra med att jag åt sämre (mindre grönsaker och frukt, mer godis, nötter och vin...) och träningen var helt obefintlig. Jag måste sluta med att vara dum mot min egen kropp och istället lyssna mer på den. Jag vill gärna att den ska hålla ett tag till...
Jag kan numera inte tänka mig en bättre start på dagen än ett STORT glas citronvatten direkt på morgonen när jag klivit upp. HÄR kan man läsa lite om citronens positiva effekt på hälsan. Självklart använder jag ekologiska citroner!


Min fina, rosa yogamatta köpt från Rusta. :)
 
Vad har ni för rutiner som ni inte kan klara er utan?