myTaste.se

Födelsedagsfest med grekiskt tema

God kväll vackra du.
 
Hoppas du har haft en bra helg! Jag var ju hos syrran och firade henne, och det var trevligt som vanligt. Till middag igår så gjorde vi en massa smårätter med grekiskt tema. Så himla gott! Jag åt tills magen stod i fyra hörn (minst!), och då åt jag ju bara av det som låg på tallriken på bilden nedan. Till efterrätt åt vi en tiramisú. Inte grekiskt, jag vet, men det är gott och syrran är så duktig på att göra en smarrig tiramisú. 
 
En helt perfekt middag. Idag så var vädret helt underbart, sol och +7 grader, så vi var ute på promenad mitt på dagen. Så skönt att komma ut och röra på sig. Till middag idag åt jag en räksallad medan de andra i familjen åt hemgjord pizza. Imorgon ska jag väga mig... hu! Fasar för det eftersom jag ätit så gott hela helgen. God mat, druckit gott vin, ätit lite chips, ätit semla...
Här ser man allt det goda vi åt! Åh så mätt jag blev!


En bönsallad med rödlök, oliver, soltorkade tomater och mynta. Mmmmmmm!

En paprika/pepparmajonnäs som var sjukt god till köttet.

2 olika olivsorter, och i skålen ovanför är det en bönröra som smakade som hummus ungefär. 

Grekiskt lantbröd och tzatziki. Såklart!

Grillat lammkött med citron och vitlökssmör.

Biffar med fetaost, vitlök och citron.

I skålen ovanför oliverna och bönröran är det en äppel- och selleritzatziki. Jag dog nästan så god den var! Sötsyrlig och ljuvlig.

Potatis bakad i ugn med vitlök.

Dukat bord med (nästan) all mat på.


Fylld aubergine. Mumma!



Såhär underbar var min helg. 
 
Vad har ni gjort i helgen?
 
Kram på er.
#1 - - Joanna- 8 självmordsförsök senare- Livet med Asperger och Bipolär sjukdom:

mumms

Svar: Hej Joanna. Det var riktigt gott med grekisk mat. :) Ha en bra dag.
Nina