myTaste.se
Choklad, Desserter, Glutenfritt, Sött och gott Cashewgrädde, Glutenfritt, Kladdkaka, Kolasås

Glutenfri kladdkaka med kolasås

Imorgon är det alla hjärtans dag, men vi åt en jättegod glutenfri hjärtkladdis idag redan. Jag twistade till den lite med en kolasås to die for. Till det gjorde jag en cashewgrädde. Det var första gången jag gjorde det, och det var en positiv överraskning. Det var godare än jag tänkte mig, och det blev riktigt gott till den här kladdisen. 
 
Både maken och hans kompis tyckte om den (sade de i alla fall), och den var nog liiiite god ändå eftersom mer än halva kakan försvann. Vi satt och spelade spel och då slank den ner väldigt snabbt, haha. Testa gärna, jag lovar att ni inte kommer bli besvikna.
 
Uppdaterat: Gör helst kakan en dag i förväg, chokladsmaken kommer fram ännu mer om den får stå kallt över natten.








Ca 8 bitar
2 ägg
3/4 dl agavesirap
100 smör eller kokosolja
50 g rismjöl
25 g kakao
1 krm vaniljpulver
½ krm salt
50 g mörk choklad
 
Smöra och bröa en form (ca 22 cm). Använd smör eller kokosolja och bröa med rismjöl, kakao eller kokosflingor. Jag tog rismjöl. Vispa ihop ägg och socker. Smält fettet och vispa ner i äggsmeten. Blanda ihop alla torra ingredienser för sig och rör sedan ner dem. Grovhacka chokladen och tillsätt den sist. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader ca 15-18 minuter (beroende på ugn och hur kladdig du vill ha kakan). Jag hade min i 18 minuter och den blev tyvärr liiiite för torr för att bli en riktig kladdis. Det blev mer som en chokladkaka. Ta ut kakan och låt den svalna.
 
Kolasås
2 dl valfri grädde (jag tog faktiskt vanlig grädde)
½ dl agavesirap
3/4 dl ljust muscovadosocker
½ tsk vaniljpulver
1 msk kakao
 
Lägg allt i en kastrull och koka upp under omrörning. Sänk värmen och sjud under ständig omrörning tills såsen tjocknat till lagom konsistens. Låt den svalna lite och bred sedan över kakan.
 
Cashewgrädde
1 dl naturella cashewnötter
vatten
agavesirap
vaniljpulver
 
Lägg nötterna i en skål och häll på vatten så det täcker. Låt dem ligga och dra i 4 timmar. Ta nötterna och en del vatten och mixa ordentligt. Späd ev med mer vatten tills konsistensen blir lagom gräddig. Smaka av med agavesirap och vanilj.
 
Servera med färska bär.