myTaste.se
Bröd, Glutenfritt, Lunch eller middag Glutenfritt, Taco, Tortillabröd

Glutenfritt tortillabröd/tacobröd

Idag har jag varit iväg på yoga igen. Jätteskönt att bara vara i nuet och koppla av och bara fokusera på att andas och känna in min kropp. Det är så viktigt att få må bra själsligt också, och det får yogan mig att göra. Det är en helt ny träningsform för mig, jag började med det här bara för något år sedan och jag har börjat träna regelbundet först nu egentligen. Både kropp och knopp behöver sitt. Och när knoppen fått det den behöver så måste kroppen också få sin del av härlighet.
 
Till middag idag önskade sonen att få tacos, så då gjorde vi det. Man jag gjorde egna tortillabröd till tacos istället för de vanliga som är gjorda på vetemjöl. Det här receptet var jätteenkelt så jag kommer helt klart göra egna hädanefter. 






För 5 st tortillabröd
2 dl kallt vatten
½ tsk bakpulver
25 g fullkornsrismjöl
75 g fullkornsmajsmjöl
15 g fiberhusk
½ tsk salt
 
Till utbakning: majsmjöl:
 
Blanda ihop ingredienserna och låt degen svälla 10-15 minuter. Dela den i 5 delar och kavla ut dem tunt på mjölat underlag. Jag bakade ut på bakplåtspapper. Stek bröden i torr stekpanna på ganska hög värme ett par minuter på varje sida tills de fått fin färg. Lägg bröden på varandra och lägg sedan en bakduk över så de inte torkar. Fyll med tacofärs, riven ost, grönsaker och guacamole (gjord på avokado, laktosfri turkisk yoghurt, pressad citron, vitlök, Herbamare och nymalen vitpeppar) och bara NJUUUUT!