myTaste.se
Frukost, Glutenfritt, Mellanmål, Smoothie, Vegetariskt Green, Grönt, Smoothiebowl

Creamy, green smoothiebowl

Långfredag. Jag kommer ihåg att mamma beättade hur det var när hon var barn, och hennes farmor (som bodde i gården bredvid) var djupt religiös. Mamma berättade att hon och hennes syskon i princip fick sitta på en stol hela dagen och tänka på Jesu lidande. De fick inte lyssna på radio, inte skratta, inte tala i onödan, inte leka. För dem gjorde långfredagen verkligen skäl för sitt namn. Hu! Vilken tur att tiderna förändras. Även om man är religiös idag så tror jag inte att det var som då.
 
Idag blir det att åka iväg och handla påskmat. Vi ska försöka hitta färskt lamm någonstans, och så behöver vi köpa gravad lax. Hade jag tänkt på det så hade jag gjort själv, det är ju egentligen jätteenkelt, men tiden har bara runnit iväg och jag har inte hängt med i tanken att det faktiskt är påskafton imorgon. Nåväl, vi får se vad vi hittar.
 
Idag gjorde jag en jättehärlig grön smoothiebowl som blev krämig och god av avocadon jag hade i. Den här mättade rejält, och med en kopp kaffe och ett glas citronvatten till så är jag redo för att ta itu med dagen.




För en portion:
½ mogen avocado
1 äpple
1 kiwi
ett par "puckar" fryst spenat eller en rejäl näve färsk
2 ekologiska, färska dadlar 
½ tsk Spirulina
1 tsk Lucumapulver
½ tsk vanilj
2 dl vatten
 
Skala äpplet och kiwin och ta bort kärnorna från dadlarna. Mixa ihop allt och häll upp i en skål. Toppa med valfria tillbehör. Jag tog pumpakärnor, torkade äppeltärningar, frysta granatäppelkärnor, kokosflingor, gojibär och bipollen.