myTaste.se
Frukost, Mellanmål, Smoothie Camu camu, Lucuma, Smoothie

En god morgon-kickstart!

Första september idag. Inte klokt vad tiden går snabbt. När jag ser tillbaka på bloggen så ser jag att det gått 1,5 vecka sedan jag uppdaterade sist. Tiden bara springer iväg och det är mycket nu med jobbet, dottern som börjat jobba, sonen börjar skolan, jag börjar plugga (idag!) och allt annat däremellan.
 
Så vad passar bättre än en smaskig smoothie att sparka igång september med? Fylld med vitaminer och mineraler som behövs att boosta upp dagen med. Camu camu är ett pulver som är väldigt rikt på c-vitamin och antioxidanter. Det är ganska syrligt och smakar bäst ihop med något sött. På påsen jag har rekommenderas att ta lite lucuma till, vilket jag håller med om. Lucuma är lite sötare och innehåller också vitaminer, fibrer och antioxidanter. Läs mer om camu camu HÄR och HÄR och lucuma HÄR. Nu måste jag lägga in en brasklapp bara, att man ska läsa alla hälsoeffekter som beskrivs med ett kritiskt öga. Jag ska helt klart skriva ett inlägg om det alldeles snart. Men fram tills dess så kan ni gärna njuta av den här morgondrinken som också passar bra som mellanmål.


För ett glas:
1 brustablett c-vitamin i valfri smak (jag hade bara blåbär hemma så det fick bli den)
2 dl vatten
1 liten ekologisk banan
5 stora, frysta, ekologiska jordgubbar (eller färska)
1,5 msk gojibär
1 krm vaniljpulver
1 tsk camu camu
1 tsk lucuma
 
Lös upp brustabletten i vattnet och mixa sedan ihop allt. Har man inte frysta gubbar så kan man ta några isbitar så smoothien blir kall och god. Till detta åt jag ett par knäckemackor med skinka och lätt-Philadelphiaost. En perfekt start på dagen!